dinsdag 28 augustus 2012

Psalm 42 en 43: een geestelijke oefening voor wie God mist.




Psalm 42 en 43, die beroemde psalm voor mensen die dorst hebben naar God, beschrijft niet alleen heel herkenbaar wat het is om God te missen, maar wijst in dat gemis ook een weg om te gaan. Een geestelijke oefening voor wie God mist. Die oefening heeft drie stappen:

1. Gedenken: er bij stil staan dat er vroeger momenten waren waarop ik de vreugde van Gods heil heb ervaren. ( 42 vers 5) Sta eens stil bij die momenten. Wat was er toen zo mooi? Hoe heeft de Here toen betoond ook jouw God te zijn?

2. Toewenden: Als de Here er toen was, dan is Hij er nu ook. Dan is Hij nu dezelde als toen. Dan kan ik Hem ook aanspreken. (42 vers 10) Ik kan mijn nood, mijn gemis, mijn vraag bij Hem neerleggen.

3. Verwachten: dat is de oefening van het geloof. Uitzien naar wat God geeft en wat Hij gaat doen, zodat ik Hem weer ontmoet. (vers 3 van psalm 43).

Dat is eigenlijk in drie stappen wat ook in het refrein van psalm 42 en 43 wordt gedaan: “ Hoop op God, want ik zal Hem weer loven”. (HSV)

Psalm 43 geeft aan waar dat zal zijn: de plek waar God ons ontmoet is bij het altaar (43: 4). Dat is de plek  van de verzoening. Toen Christus aan het kruis riep om zijn God, bleef het stil. Opdat er voor ons een antwoord zou zijn: Maar de Heer zal uitkomst geven. 

3 opmerkingen:

  1. Wat een bemoedigende preek! Deze stappen zijn
    om eigenlijk uit je hoofd te leren want het gebeurt ons volgens mij allemaal wel eens dat
    God zo ver weg lijkt. Mij tenminste wel.
    Veel zegen in de gemeente!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben trouwens een vriendin van Laura en David
    Stelpstra en mocht zondag in jullie midden te gast zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Gerda Fr.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi dat je de boodschap uit de gedachtenisdienst (van Dongen) op deze manier nog eens levend houdt. Dank.

    BeantwoordenVerwijderen