dinsdag 1 februari 2011

Nieuwe prekenserie - jullie vragen alstublieft!

Een vraagje voor mijn gemeenteleden en andere geïnteresseerden: waar moet binnenkort de preek over gaan?

In de komende weken mogen jullie bepalen waar de preken in de middagdienst in BWWZ over gaan. Laten we zeggen FAQ - veelgestelde vragen. Dus stuur mij alsjeblieft een bericht met daarin een bijbeltekst, waar je wat meer van wilt weten. Of stuur een vraag op waar je nu eindelijk eens een antwoord op wilt. Of een bijbelgedeelte wat je gewoon aanspreekt, en waar je graag een preek over zou horen. Niets is te gek, alles mag, geen enkele vraag is raar. Vragen stellen in de reactie op dit blog kan natuurlijk ook.

Ik zal die vragen proberen te bundelen, en zal dan hier een nieuw bericht plaatsen met daarin de meestgestelde vragen. Dan wil ik met u op zoek gaan om vanuit het Woord van God antwoorden te vinden op de vragen, of manieren zoeken om met de vragen om te gaan. Natuurlijk weer ik ook niet alles, maar ik geloof wel dat we met al onze vragen bij de Here terecht kunnen. En ik geloof ook dat Hij ons leiding wil geven vanuit zijn Woord.

Ik ben erg benieuwd welke vragen er naar boven komen, en zie er naar uit om samen er mee aan het werk te gaan!

12 opmerkingen:

  1. Zoals ik al veel met andere christenen heb besproken zou ik graag meer duidelijkheid hebben over de wet. Jezus heeft de wet voor ons volbracht en toch lezen we elke zondag de wet voor. Het gaat me hierbij in het bijzonder om de zondagsheiliging. Ik snap dat hier geen eenduidend antwoord op te geven valt, maar een preek met wat aanhalingen zou me toch wel helpen.

    vr.gr.

    Ronald van der Struik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronald, bedankt voor je reactie. Ik zet hem op de lijst.Even ter verheldering: je stelt eigenlijk twee vragen; de vraag naar de functie van de wet en de vraag naar de zondagsheiliging. Dat is stof voor twee preken, denk ik. Wat zou je dan eerst willen? Of wil je juist dat het gaat over de sabbat/en of wij met de zondagsheilging wel de 10 geboden houden? Dat zou dan prek drie zijn.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Rik,

    Ik ben het eens met Ronald. Ben vooral benieuwd naar de functie van de wet. Vooral de brief aan de Galaten schrijft best radicale dingen over de wet. De wet kan ons niet meer veroordelen, Jezus heeft de wet vervuld. Dan zijn het alleen nog maar belofte van God. Kun je dus altijd een danklied zingen na de wet. Vraag is dan, wat is de reden om deze elke zondag voor te lezen? Moet er minimaal altijd een belofte uit het nieuwe testament bij?

    Groet,

    tweet...Buik Baarn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Rik,

    Even om alles duidelijk te maken, ik ben van Enschede-West, dus dat eerste gaat niet op.
    Dan over mijn vraag: Ik ben eigenlijk benieuwd naar de manier waarop wij onze sabbat moeten houden. In de evangelische gemeente is het heel normaal om zondag uit eten te gaan e.d.. Zelf heb ik daar moeite mee en denk ik dat we de zondag toch apart moeten zetten en bijv. niet werken (of laten werken). Al met al is dat iets waarin ik niet wettisch wil zijn maar toch ook niet alles over boord zou willen zetten.

    vr.gr.
    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rik, hier komt er nog één:
    Binnen onze kerken is gebedsgenezing en alle andere gaven van de HG iets wat met argwaan bekeken wordt. In de bijbel staat het heel duidelijk dat we dit kunnen. Ook bijvoorbeeld het spreken in tongen is iets wat bij ons nooit gebeurd. Zijn wij deze gaven kwijt of willen we ze niet herkennen?

    vr.gr.

    Ronald

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Opnieuw vind ik de vragen van Ronald interessant. Met name de gaven van de Geest. Er wordt nogal eens makkelijk gezegd we moeten het niet in het spectaculaire zoeken...zo kom je er wel makkelijk vanaf. Genezing en spreken in tongen is niet iets van toen, maar ook van nu.

    Groeten
    Herco
    CGK-Baarn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Duidelijk! Dank voor jullie input. Op de lijst voeg ik toe: invulling van de Zondag, de gaven van de Geest. Over dat laatse twijfel ik of ik dat wil behandelen, omdat wij als gemeente al een keer door de hele eerste Korinthebrief zijn heengegaan,en het thema toen uitgebreid aan de orde hebben gehad.(oa. hfstuk 12-14)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rik; het onderstaande tekstgedeelte zet mij geregeld aan het denken, zeker naar aanleiding van de Dordtse leerregels preken van jou, onderstaand persoon heeft dan uiteindelijk toch een rood stickertje?

    groeten, Bert, CGK beverzaan bert.bax@google.com

    Hebreen 6:4 Want wie ooit door het licht beschenen is, geproefd heeft van de hemelse gave en deel gekregen heeft aan de heilige Geest,
    5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft
    6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd, omdat zo iemand voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigt en aan bespotting blootstelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Bert, bedankt voor je vraag, hij staat op de lijst. Inmiddels heb ik 11 vragen gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe lees je de bijbel? Letterlijk? Of ruimdenkend? Wat 'moet' je wel letterlijk lezen, wat figuurlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Anoniem, bedankt voor de vraag, ik heb hem op de lijst gezet. Ik hoop morgen definitief het prekrooster tot mei vast te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. helaas, de vraag wordt niet beantwoord.. Jammer!

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen